Thursday, November 24, 2011

JM Aziz - Derita Seorang Seniman

Derita Seorang Seniman
Selengaraan Wahba
DBP, 1993


"Laut gila
hilang bicara
laut ke laut
tunangan maut"

Perasaanku :

Namanya tidaklah segah allahyarham Sudirman Hj. Arshad yang menyanyikan puisinya, Malam Ini Penyu Menangis. Juga tidak sebaris dengan Seniwati Sarimah (puisi 'Sepi Itu Indah'), namun bait-bait puisi dan aksaranya mesra sekali dengan dunia kepenyairan tanah air yang mengetahui JM atau 'Jiwa Merana' nya yang mengakhiri kehidupan di Seberang Takir.

Nama sebenarnya Abdul Aziz Abdul Rahman, yang menggunakan nama pena Jiwa Merana untuk hasil karyanya, kemudiannya digubah oleh SN Dato' Samad Said pada JM Aziz, ujar beliau. "Saya menukarnya semata-mata untuk mengikis rasa derita yang terlampau pada dirinya." Petikan dari kata pengantar dalam Kumpulan Puisi Pengantin Laut (Amir Enterprise, 1976).

Memang. Memang sesiapa sahaja yang membaca naskhah yang memaparkan keluh, resah, derita, kesakitan - pasti akan bersetuju bahawa laut yang pantai, laut, camar, penyu, ikan, sotong yang menjadi ilhamnya berpuisi; adalah juga rakan yang mengongsi deritanya hinggalah beliau menghembuskan nafas pada 15 Mac 2002. Segala derita dan penghidupannya tercatat dalam untaian puisi yang dilontarkan. Namanya tidak terkenal, tetapi dikenali.

Begitulah adanya, perjuangan seorang penyair yang membawa hingga ke akhir hayat. Kalau diamat-amati, pada bahagian puisi, memang jelas tergambar bahawa penghidupan lelaki ini tidak lari dari kisah dan pengkisahan laut. Laut adalah segala-gala bagi dirinya. Memang dia memesrai laut dan mengerti falsafah di sebaliknya lebih daripada orang lain. Pengalamannya sebelum dihinggapi kusta, memang menjadi idea dan menjadi lukisan dalam bentuk kata-kata. Siapa yang tidak terharu membaca tulisan beliau. Sekilas sahaja, perasaan getir akan menyinggah apabila menelusuri patah demi patah perkataan yang tertulis. Pilu ...

Al-Fatehah.

No comments: